G-D4S2VMBK9Z
top of page
תמונת הסופר/תגילה פרץ

כל מה שרצית לדעת על ייעוץ שינה ולא היה לך את מי לשאול

מה זה אומר ייעוץ שינה? האם ייעוץ שינה זה "אילוף" של התינוק או אימון לתוצאה שאנחנו כהורים רוצים מתוך מניע אגואיסטי שמתעלם מטובת התינוק, כמו למשל לישון לילה שלם?

אני נתקלת בפורומים רבים וגם שומעת על מקומות רבים בהם יש הורים שמתנגדים לרעיון של ייעוץ שינה מתוך הסתכלות על התהליך כעל "זריקת התינוק" לעולם בו הוא צריך להסתדר לבד בלילה, בעוד שהוא קטן עדין וזקוק להורים שלו גם בלילה ולא רק במשך היום. הורים אלה מאמינים שכל התעוררות במשך הלילה מעידה על כך שהתינוק זקוק להם וזקוק למילוי צורך כל שהוא כמו למשל לאוכל, חיבוק, נשיקה, ליטוף, החזרת מוצץ, לראות שאמא לא נעלמה ועוד… ושתינוקות לא נועדו לישון לילה שלם.

האם באמת כל התעוררות היא עדות לכך שהתינוק זקוק לנו ואם נלמד אותו לא להתעורר אז למעשה אנחנו נוטשים אותו או מלמדים אותו שאנחנו לא נמצאים עבורנו בלילה? האם לשפר את שנת התינוק זה בהכרח רק כשנגיע לשינה של לילה שלם? (רמז: לא) האם יתכן שקשה לנו לקבל מצב שבו התינוק אינו זקוק לנו בלילה והוא מסוגל להתמודד באופן עצמאי עם ההתעוררויות הליליות או מסוגל להרגיע את עצמו ולא צריך את אמא או אבא לשם כך?

אז זה ממש תלוי בנקודת ההסתכלות ויותר מכך בהבנת מנגנון השינה ומדוע ישנם ההתעוררויות ליליות לעיתים אפילו תכופות בשינת התינוק.

נתחיל בבדיקה ראשונית לגבי הדרך בה התינוק נרדם.

האם תינוק נרדם עם עזרה חיצונית כמו תוך כדי אכילה, בנדנוד על הידיים, בנענוע של עגלה, מול הטלוויזיה, או אפילו שאמא יושבת ליד. אם התשובה היא כן התינוק נרדם בעזרתנו אז מה יקרה כשהוא יתעורר בלילה? וזו נקודה שמאד חשוב להבין, אם הוא נרדם עם עזרה הוא יזדקק בדיוק לאותה עזרה או עזרה דומה ולאותם תנאים על מנת לחזור לישון. לפיטמה עם אוכל, לנדנוד העגלה או שאמא יושבת לבד. אני לא מכירה מצב בו התינוק מצב שבערב הוא זקוק לעזרה ובלילה הוא יצליח לבד. אבל השאלה שנשאלת למה אחרי שהוא נרדם בערב הוא מתעורר במשך הלילה? אז בשביל לענות על השאלה הזו צריך להבין ששינה אינה דבר רציף והיא מורכבת ממחזורים. לעיתים בסיומי מחזור שינה ישנה התעוררות וזה קורה לכולם במהלך הלילה, רובינו יודעים להחזיר את עצמנו לישון לכן זה ייקח שניות ספורות ונחזור לישון אולי נתכסה, נסדר את הכרית והופ שקענו למחזור השינה הבא. לרב לא נזכור את ההתעוררויות האלה ולא נהיה מודעים לקיומם. אבל מה קורה לתינוק שלנו שלא יודע להחזיר את עצמו לישון? הוא יצטרך שוב את העזרה שהוא רגיל לה כדי לחזור ולהירדם שוב. במקרים האלה ההתעוררויות הופכות להתעוררויות ארוכות ומפסיקות את השינה לתינוק וגם והורה שצריך לקום ולעזור לתינוק ובכך להחזיר שוב לישון. כשאנחנו מבינים את זה אז אנחנו מבינים שאם נלמד אותו להירדם בכוחות עצמו אז גם הוא ידע כיצד להחזיר את עצמו לישון בכל יקיצה כזו במשך הלילה. החזרה לשינה תהיה מאד מהירה וההורה לא יצריך לקום ולקטוע את השינה שלו וכך התינוק ישן שינה איכותית ורציפה (וכן גם אמא ואבא). בלילה התינוק ממש כמונו אינו זקוק לחיבוקים ונשיקות הוא זקוק לשינה טובה שאחראית על ההתפתחות המיטבית שלו. נקודה חשובה נוספת היא שבשינה מופרש הורמון הגדילה (ולעיתים הוא תורם לגדילה יותר מעוד ארוחת לילה), התפתחות המוח, הטמעה של כל תהליכי הלמידה וההתפתחות המוטורית, חיזוק מערכת החיסון, בריאות מערכת העיכול ועוד... תינוק שישן טוב יקום עירני, חיוני, חייכן ויהיה מוכן לקראת יום מלא גילויים למידה ואתגרים חדשים. תינוק עייף שפגש את ההורים שלו במשך כל הלילה לעוד חיבוק ונשיקה ליטוף אכילת בקבוק או יניקה, יתקשה מאד לתפקד ביום באופן מיטבי, הוא יהיה עייף, נרגן, יבקש הרבה להיות על ידיים ויתקשה להיות בתהליך מיטבי של התפתחות ולמידה. אז ללמד תינוק לישון טוב אינו אילוף, ותינוק זקוק לשנת לילה איכותית ממש כמונו על מנת לתפקד טוב ולהתפתח טוב. אז אחרי שהסברנו מה זה ייעוץ שינה ולמה הוא נחוץ אני רוצה לדבר על איך נעשה ייעוץ שינה? מה הדרך שלנו להגיע מנקודה בה התינוק שלנו אינו יודע להירדם בכוחות עצמו ומתעורר פעמים רבות בלילה לנקודה בה הוא מרדים את עצמו וישן שינה איכותית ורצופה.

חשוב להבין שכאשר אנחנו משפרים את איכות השינה של התינוק אנחנו מוודאים שאם יש התעוררות בלילה זה באמת כי הוא רעב ועדין צריך לאכול בלילה ולא עקב התלות שהוא פיתח בהאכלה לשם הרדמה. אז ייעוץ שינה מתחיל בשיחת אבחון או באיסוף כל החומר הרלוונטי עליכם ועל ילדכם כדי להבין איפה נמצאים הטעויות, כאשר האינפורמציה הזו בידי אז אני יכולה למעשה להתחיל לגבש יחד איתכם תוכנית עבודה שמטרתה להקנות הרגלי שינה טובים המותאמת למשפחה שלכם. בשיחה זו גם נסקור את עקרונות התוכנית ואת השלבים שיש בה שבעזרתם נלמד את הילד שלכם להירדם באופן עצמאי. בסיום אני גם אכתוב את התוכנית עבורכם ככה תשמיד תוכלו לקרוא ולהישאר מעודכנים בעקרונות שלה. לאחר שגבשנו את התוכנית אנחנו למעשה יוצאים לדרך. את הדרך שלכם ויישום התוכנית לשינוי אני מלווה באופן אישי צמוד ויום יומי שמטרת הליווי לתת לכם מענה לכל שאלה ודילמה שצצה בדרך וזה כדי שלא תגיעו לנקודה שלא תדעו מה לעשות ואז תנהגו מתוך בלבול וחוסר ביטחון בדרך שלכם. הליווי למעשה מבטיח את הצלחת התהליך ומלווה אתכם גם בישום התוכנית אבל גם נותן מענה ריגשי לתהליך בו אנחנו נדרשים לשנות הרגלים ולפעמים את החשיבה ההורית שלנו. שינוי הרגלים הוא לעולם אינו תהליך פשוט ודורש מאיתנו לצאת מהטייס האוטומטי שלנו ולהיות בהתוויית תגובות שונה ופחות מוכרת. התחלת התהליך לעיתים מכניסה גם את ההורים העייפים גם ככה לתקופה לא פשוטה של התמודדות ומצריכה כמה שיותר תמיכה ועידוד כדי לעבור אותה ולהגיע לתקופות של שיפור והקלה. כדי ליצור שינוי עלינו לחשוב רחוק ואיך אנחנו משתיתים בסיס טוב ולא מחפשים בכל התעוררות את הדרך הקצרה ביות להחזיר לישון ולחזור לישון בעצמנו. לרב שאנחנו בוחרים את הדרך הקצרה אנחנו מגלים שאנחנו צועדים בדרך ארוכה שמרחיקה אותנו מהמטרה ולעיתים גם מעמיקה את המשבר והנסיגה. לכן ליווי בתהליך ייעוץ הוא המפתח שעוזר להורים להיות נחושים בהגעה למטרה והכי חשוב עקבי בתגובות שלהם על מנת ליצור תהליך למידה והטמעה שלו. ולסיום אני מעניקה לכל ההורים שמסיימים אצלי ייעוץ שינה שנה שלמה של תמיכה נוספת מעין אחריות לתוצאות שיבטיח המשך של תמיכה באם תיווצר מאיזו שהיא סיבה נסיגה או באם הם מתלבטים כיצד לנהוג לפני אירוע שעלול להשפיע על השינה של התינוק לדוגמא לפני מעבר דירה, הולדת אח, כניסה לגן או יציאה לחופשה וכו... האחריות תבטיח שלבסוף תדעו כיצד תוכלו להגיב נכון בכל סיטואציה שתיתקלו בה וכך תשמרו על הרגלי השינה הטובים וכך שהתינוק שלכם ידע להירדם עצמאית ולישון שינה איכותית.

תינוק בוכה ומתקשה להירדם


*כל האמור מתייחס לתינוקות מגיל 5 חודשים(גיל מתוקן לכל מי שנולדו פגים).

76 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page